Dnes předložené pokyny poskytnou společnostem a donucovacím orgánům další jasnost s cílem usnadnit uplatňování pravidel, a to nad rámec trvalé podpory, kterou Komise zúčastněným stranám poskytuje od přijetí zákona. Komise zároveň uznává, že tři měsíce před zamýšleným datem provedení několik globálních partnerů opakovaně vyjádřilo obavy ohledně svého stavu připravenosti, naposledy během týdne Valného shromáždění OSN v New Yorku. Kromě toho je stav příprav mezi zúčastněnými stranami v Evropě rovněž nerovnoměrný. Zatímco mnozí očekávají, že budou včas připraveni díky intenzivním přípravám, jiní vyjádřili obavy.
Vzhledem k novému charakteru EUDR, rychlému harmonogramu a různorodosti zúčastněných mezinárodních subjektů se Komise domnívá, že 12měsíční dodatečná lhůta pro postupné zavedení systému je vyváženým řešením, které podpoří hospodářské subjekty na celém světě při zajišťování hladkého provádění od samého počátku. Tímto krokem chce Komise poskytnout jistotu ohledně dalšího postupu a zajistit úspěch EUDR, který má zásadní význam pro řešení příspěvku EU k naléhavé celosvětové otázce odlesňování. Návrh na prodloužení nijak nezpochybňuje cíle ani podstatu právních předpisů, na nichž se dohodli spolunormotvůrci EU.
Další pokyny pro účinné a pragmatické provádění
Dnes předložené pokyny naplňují závazek Komise poskytnout odkaz na nedávné úsilí o spolupráci, do něhož jsou zapojeny zúčastněné strany a příslušné orgány, s cílem pomoci zajistit jednotný výklad práva.
Mezi klíčové oblasti patří podrobnosti o funkcích informačního systému, aktualizace sankcí a vyjasnění kritických definic, jako je „znehodnocování lesů“, „hospodářský subjekt“ v oblasti působnosti zákona a „uvádění na trh“. Existují rovněž další pokyny týkající se povinností sledovatelnosti.
Pokyny jsou rozděleny do 11 kapitol, které pokrývají různorodou škálu otázek, jako jsou požadavky na zákonnost, časový rámec uplatňování, zemědělské využití a vyjasnění definice výrobku. To vše je podpořeno konkrétními scénáři. Nejnovější často kladené otázky (FAQ), které byly dnes rovněž zveřejněny, navíc obsahují více než 40 nových dodatečných odpovědí na otázky vznesené různorodou škálou zúčastněných stran z celého světa.
Mikropodniky a malé podniky mají prospěch z mírnějšího režimu, který je rovněž podrobně popsán na nových specializovaných internetových stránkách.
Informace pro širokou veřejnost na internetových stránkách Komise byly rovněž aktualizovány a uspořádány tak, aby jim všichni lépe porozuměli.
Transparentní referenční srovnávání zemí a zintenzivnění spolupráce s mezinárodními partnery
Komise dnes zveřejňuje zásady metodiky, kterou bude uplatňovat při referenčním srovnávání EUDR a která slouží ke klasifikaci zemí jako zemí s nízkým, standardním nebo vysokým rizikem, s cílem usnadnit postupy náležité péče hospodářských subjektů a umožnit příslušným orgánům účinně sledovat a vymáhat dodržování předpisů.
Podle použité metodiky bude velká většina zemí na celém světě klasifikována jako země s „nízkým rizikem“. To poskytne příležitost zaměřit společné úsilí tam, kde jsou problémy spojené s odlesňováním naléhavější.
S cílem pomoci zajistit hladké provádění nařízení EU o odlesňování na celém světě představují Komise a Evropská služba pro vnější činnost strategický rámec pro mezinárodní spolupráci. Stanoví pět prioritních oblastí činnosti, jako je podpora drobných zemědělců, osm klíčových zásad, jako je přístup zaměřený na lidská práva, a několik prováděcích nástrojů, včetně dialogu a financování. Cílem tohoto komplexního rámce bude podpořit spravedlivý a inkluzivní přechod k zemědělským dodavatelským řetězcům, které nezpůsobují odlesňování a nikoho neopomíjejí. I když EU zintenzivní dialog a ještě více podpoří, úspěch partnerství bude rovněž záviset na odhodlání partnerů EU splnit globální cíle pro zastavení odlesňování.
Dokončení specializovaného informačního systému
Informační systém, v němž budou podniky zaznamenávat svá prohlášení o náležité péči, je připraven začít přijímat registrace na začátku listopadu a plně fungovat v prosinci. Hospodářské subjekty a obchodníci se budou moci zaregistrovat a předložit prohlášení o náležité péči ještě před vstupem zákona v platnost.
Od lednového pilotního testování systému se 100 společnostmi zavedla Komise několik dalších opatření, mezi něž patří:
- Vytvoření jednotného kontaktního místa pro podporu IT pro zúčastněné strany
- Vývoj rozhraní, které umožňuje připojení mezi stroji k systému bez nutnosti ručního zadávání dat; více než 250 soukromých zúčastněných stran vyvíjí tuto funkci na své straně
- Podpora testování geolokačních souborů zúčastněných stran a poskytování zpětné vazby
- Videa a podrobné vícejazyčné uživatelské pokyny k systému
- Školení pro zainteresované strany: první zasedání se konalo v Bruselu dne 25. září a on-line školení se bude konat od druhé poloviny října.
Další kroky
Díky dnes oznámeným opatřením se Komise domnívá, že budou splněny nezbytné podmínky pro hladké provádění:
- Dnešní dodatečné pokyny doplní množství podpory, která je k dispozici producentům, obchodním organizacím a partnerským zemím při přípravách na provádění nařízení, přičemž Komise je i nadále odhodlána pokračovat v dialogu a zapojení podle potřeby.
- Společnosti a další zúčastněné strany se vyzývají, aby dokončily svá připojení, testování a školení pro používání informačního systému.
- Komise zintenzivňuje dialogy s většinou dotčených zemí, které budou podkladem pro rychlé dokončení systému srovnávání zemí prostřednictvím navrhovaného prováděcího aktu do 30. června 2025.
- Komise vyzývá Evropský parlament a Radu, aby návrh prodlouženého prováděcího období přijaly do konce roku.
Souvislosti
Cílem nařízení EU o odlesňování je zajistit, aby soubor klíčového zboží uváděného na trh EU již nepřispíval k odlesňování a znehodnocování lesů v EU ani jinde ve světě. Odlesňování a znehodnocování lesů jsou důležitými hnacími silami změny klimatu a úbytku biologické rozmanitosti – dvou klíčových environmentálních výzev naší doby. Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) odhaduje, že v letech 1990 až 2020 bylo odlesňováním ztraceno 420 milionů hektarů lesů, což je plocha větší než Evropská unie. Na základě míry odlesňování v letech 2015–2020 ztrácí svět každou hodinu více než devítinásobek lesní plochy bruselského Bois de la Cambre nebo každou minutu trojnásobek plochy parku Léopold hraničícího s Evropským parlamentem v Bruselu. Spolunormotvůrci zákon přijali v roce 2023, přičemž převážná většina byla v Parlamentu i v Radě. V rámci přípravy svého návrhu z roku 2021 provedla Komise veřejnou konzultaci, která přilákala druhý největší počet odpovědí (téměř 1,2 milionu), přičemž převážná většina zúčastněných stran podpořila ambiciózní přístup včetně povinné náležité péče.