Na osmi požadavcích novely lesního zákona, které přispějí k zachování českých lesů, zabezpečí jejich stabilitu, konkurenceschopnost a odolnost se v historické shodě dohodli zástupci vlastníků lesů, lesníků, ochránců přírody, akademiků i průmyslu. Platforma za novelizaci lesního zákona apeluje na jejich zapracování do avizovaného návrhu novely Ministerstvem zemědělství. Důvodem jsou nevratné dopady klimatických změn a nutnost zachování všech funkcí lesa – produkčních i mimoprodukčních – pro budoucí generace. Platforma navrhuje mj. zřízení lesních úřadů, které zefektivní státní správu lesů a ušetří veřejné rozpočty. Umožňuje větší využívání přírodě bližších způsobů hospodaření, prosazuje snížení byrokracie a více rozhodovacích pravomocí přímo pro vlastníky lesů.
Historicky poprvé se zástupci různých zájmových stran shodli na zásadních principech a požadavcích, které má přinést nová právní úprava o lesích. Společný postoj Platformy za novelizaci lesního zákona podporují následující instituce:
- Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR (SVOL)
- Český svaz ochránců přírody (ČSOP)
- Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně
- Pro Silva Bohemica
- Asociace lesnických a dřevozpracujících podniků (ALDP)
- Svaz zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu (SZDP)
- Česká lesnická společnost (ČLS)
- Asociace soukromého zemědělství (ASZ)
Požadavky Platformy za novelizaci lesního zákona - CO a PROČ?
1. Samostatné lesní úřady
- oddělení státní správy lesů od samosprávy, dvoustupňové řízení (lesní úřady, ministerstvo zemědělství) namísto nynějšího třístupňového řízení (obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, ministerstvo zemědělství)
- odstranění duplicity kontrolní a dozorové činnosti v lesním hospodářství - vykonává ministerstvo zemědělství a současně i ministerstvo životního prostředí prostřednictvím České inspekce životního prostředí v ochraně lesa) a vrchního státního dozoru v lesích
- důraz na poradenskou a osvětovou činnost
- zlepšení odborného fungování a dohledu státní správy lesů
- efektivita státní správy lesů
- úspora veřejných prostředků
2. Volnější ruce pro vlastníky lesů
- redukce stávajících závazných ustanovení lesních hospodářských plánů
- úplné vypuštění závazných ustanovení lesních hospodářských osnov
- snížení administrativy u úmyslných i nahodilých těžeb (např. eliminace žádostí o výjimky z velikosti holé seče na specifických stanovištích)
- nové definice holiny, přírodě bližšího hospodaření a výběrné těžby
- vedle stávajících způsobů lesnického hospodaření podpora rozvoje méně využívaných systémů hospodaření - zejména podrostních, výběrných, nízkých a středních lesů
- větší podpora přirozené obnovy lesa
- finanční podpora přírodě bližšího hospodaření
- celková adaptace českých lesů na klimatickou změnu
- snížení byrokracie při správě lesa
- přenesení větších rozhodovacích pravomocí na vlastníky lesů
- větší využití tvořivých sil přírody
- dostupnost dříví na trhu
- konkurenceschopnost českých vlastníků lesů
3. Vhodná adaptační opatření - zejména prodloužení lhůt pro zalesnění holin a zajištění mladých lesních porostů
- prodloužení lhůt pro zalesnění holin ze 2 na 6 let
- prodloužení lhůty pro zajištění lesních porostů ze 7 na 12 let
- větší využití přirozené i umělé obnovy všech životaschopných lesních dřevin - přípravných, melioračních a zpevňujícících, ale i ekonomicky cennějších (modřín, douglaska)
- snížení věkové hranice pro mýtní úmyslnou těžbu z 80 na 60 let
- stanovení doby obmýtní pro les nízký a les střední na 20 let
- možnost využití reprodukčního materiálu borovice, modřínu a smrku k umělé obnově z vlastního lesa
- adekvátní reakce na probíhající klimatickou změnu
- předcházení kalamitám dřívějším obnovním rozpracováním lesních porostů, zejména ohrožených nebo již poškozených monokultur
- zabezpečení trvalé a vyrovnané produkce kvalitního dříví
- usnadnění a zpestření obnovy lesa
4. Podpora dobrovolného sdružování drobných vlastníků lesů
- legislativní i finanční podpora vzniku a fungování dobrovolného sdružování zejména drobných vlastníků lesů
- službové a hospodářské spolky
- soustavnější a odbornější péče o drobné lesní majetky - v ČR 290 tisíc vlastníků, kteří vlastní les do výměry 50 hektarů, v 97 % se jedná o lesní majetek do 10 hektarů
- pomoc vlastníkům lesů při zpracování kalamit, nákupu sazenic a materiálu, zalesňování, uvedení dřeva na trh apod. - sdílení nákladů, poradenství, výměna zkušeností
- dlouhodobě osvědčený model pomoci drobným vlastníkům lesa v Bavorsku, Rakousku, Finsku a dalších evropských zemích
5. Inovace lesnických postupů, vzdělávání a osvěta
- posílení zavádění inovací a nových poznatků vědy do lesnické praxe pomocí vzdělávacích projektů vybraných grantovou soutěží
- vytvoření stabilního zdroje financování přenosu inovací do lesnické praxe
- celoživotní vzdělávání vlastníků lesů a lesního personálu
- osvěta veřenosti prostřednictvím lesní pedagogiky
- zajištění schopnosti adaptovat se na klimatickou změnu a narůstající tlak škůdců
- zajištění modernizace a rentability lesnických provozů
- komunikace významu lesa pro společnost
- udržitelnost daná vyvážeností ekologického, ekonomického a sociálního pilíře hospodaření v lesích
6. Aktivní prevence škod způsobených zvěří
- větší uplatnění přirozené obnovy, prodloužení lhůt pro zalesnění holin a zajištění lesních porostů,
- možnost využití doufázové onovy lesa zejména na kalamitních plochách
- možnost využití širší škály okusových dřevin (bříza, osika, keře) a plodonosných dřevin (třešeň, hrušeň, lísky, ořešák)
- primární povinnost uživatelů honiteb provádět v součinnosti se státní správou lesů přiměřená opatření před škodami zvěří
- volně žijící zvěř je přirozená součást ekosystému, stavy zvěře musí být na takové úrovni, aby byla možná obnova lesa bez potřeby ochranných opatření a s tím spojených obrovských finančních nákladů vlastníků lesů a státu
- zásadní opatření ke snížení škod zvěří budou součástí připravované novely zákona o myslivosti
7. Zavedení platby za ekosystémové služby
- nutnost definovat pojem ekosystémové služby
- stanovit povinnosti vlastníka při plnění ekostytémových služeb a právní nárok na platbu za tyto služby
- motivace vlastníků lesů, aby i v budoucnu zajišťovali péčí o svůj les mimoprodukční i produkční funkce lesa pro společnost
- zajišťování ekosystémových služeb (např. vodohospodářské, půdoochranné, klimatické, ochrany ovzduší, zdravotní, rekreační, biodiverzitní, poutání uhlíku atd.) je spojeno s vysokými náklady na péči o les, neprochází však trhem
8. Zlepšení životního prostředí v lesích
- povinnost ponechávat v lese odpovídající množství těžebních zbytků a k zetlení určených stromů a jejich částí dle rozhodnutí vlastníka lesa
- umožnit zařazení lesů s výskytem zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů do lesů zvláštního určení, nebo stanovišť stepního a lesostepního charakteru do lesů ochranných
- plochy uvolněné po stavební, těžební a průmyslové činnosti bude možné obnovit nejen rekultivací, ale také přirozenou cestou (sukcesí)
- vlastník lesa může povolit výjimku ze zákazu pastvy dobytka z důvodu specifického managementu ochrany přírody
- zohlednění požadavků ochrany přírody
Záznam z tiskové konference 2.11.2022