logo SVOL tisk

Zákon o konsolidaci veřejných rozpočtů, tzv. konsolidační balíček, byl 12. 12. 2023 zveřejněn ve Sbírce zákonů. Balíček mění na šest desítek zákonů a přináší zejména změny daní. Vlastníků lesů se dotkne hned několikrát. Mimo jiné zvýšením daně z nemovitých věcí z hospodářských lesů. Při projednávání návrhu zákona se SVOL od počátku zaměřil na dvě priority, a to zrušení inflačního a místního koeficientu násobně navyšujících daň z nemovitých věcí z lesních pozemků a finanční zajištění národních podpor do lesů. Náš požadavek, aby daně z lesů nebyly navyšovány, ale s ohledem na poskytování ekosystémových služeb veřejnosti spíše zrušeny, nebyl přijat. Podařilo se prosadit, aby od daně byly osvobozeny alespoň lesní cesty, a to s účinností od 1. ledna 2025.

Na stránkách Generálního finančního ředitelství byl zveřejněn stručný popis významných změn daně z nemovitých věcí na rok 2024pomůcka pro daňové poplatníky s uvedením příkladů, které mohou v praxi nastat.

První novelizace zákona o dani z nemovitých věcí byla spuštěna ještě před úsporným balíčkem v prosinci 2022. Vypořádání připomínek bylo ukončeno v květnu 2023. V rámci této novely se
nám podařilo společně s Asociací soukromého zemědělství prosadit osvobození od daně u lesních cest (s účinností od 1. ledna 2025). Našemu požadavku na osvobození všech ostatních ploch, na kterých se vyskytuje zeleň nebo přírodní prvky, tedy i jiné než evidované krajinné prvky, bylo vyhověno jen částečně – osvobození je možné u ostatní plochy s využitím neplodná půda, zamokřená plocha, mez, stráň, zeleň, jiná plocha, jestliže tak obec stanoví závaznou vyhláškou (účinnost této změny je od 1. ledna 2024). Pak přišel na řadu úsporný balíček a nové návrhy na úpravu zákona o dani z nemovitých věcí. V následujícím legislativním procesu bylo projednávání obou novel sloučeno. 

Při projednávání návrhu úsporného balíčku se SVOL od počátku zaměřil na dvě priority, a to zrušení inflačního a místního koeficientu násobně navyšujících daň z nemovitých věcí z lesních pozemků a finanční zajištění národních podpor do lesů. SVOL podal proti navýšení daně z nemovitých věcí z hospodářských lesů na Ministerstvo financí zásadní připomínku a následně absolvoval řadu jednání na různých úrovních naší politické scény. Ministerstvo náš návrh odmítalo s mnohdy až absurdními argumenty – s tím, že návštěvnost lesů se děje primárně skrze lesní cesty, které budou osvobozeny, že vlastník lesa je oprávněn obecné užívání lesa omezit např. oplocením lesních školek, nebo vyloučit či omezit vstup do lesa za účelem jeho ochrany nebo bezpečnosti či zdraví osob opatřením obecné povahy na dobu až tří měsíců apod. 

Lesy, i hospodářské, poskytují společnosti řadu ekosystémových služeb a jsou veřejnosti přístupné. Navýšení daňové povinnosti z hospodářských lesů proto považuje SVOL za nevyvážené a nespravedlivé. Navíc z hlediska konsolidace veřejných rozpočtů ne příliš účinné. Na tom jsme se shodli s mnoha zákonodárci. Výběr daně z hospodářských lesů činil v předchozích
letech cca 165 miliónů korun, což je necelé 1,5 % z celkového výběru daně ze všech nemovitých věcí. Významný negativní dopad to však bude mít na dotčené vlastníky lesů, kteří jsou plátci i ostatních zvyšujících se daní. 

Vláda nakonec ustoupila od původního návrhu a obcím ponechala i nadále 100 % výnosu z daně z nemovitosti, a to výměnou za snížení obecních příjmů ze sdílených daní v rámci  rozpočtového určení daní. To byl i způsob, který jsme při jednáních navrhovali, aby obce při osvobození hospodářských lesů od daně nepřišly o své příjmy. „Mrzí nás, že vláda nevyužila tuto příležitost, ale budeme o tuto změnu usilovat i nadále,“ uvádí předseda SVOL. „Loni si veřejnost odnesla z lesů 39 tisíc tun plodů v hodnotě téměř osm miliard korun. To by mělo být  důvodem pro spravedlivou kompenzaci vlastníkům lesů za veřejné užívání jejich majetku i formou osvobození od daně z nemovitých věcí z hospodářských lesů, nikoliv ke zvyšování této daně. Do budoucna je pak nutné najít koncepční řešení kompenzací za poskytování mimoprodukčních funkcí lesa celé společnosti. Je to ostatně i součást Koncepce státní lesnické politiky do roku 2035 a strategie EU v oblasti lesnictví do roku 2030“.